Dalamiljö i nedförsbacke

Dalarna är inte på väg mot hållbarhet, trots fagra miljömålslöften. Men SNF kan skjuta på i rätt riktning. Föreningens rikskonferens i Falun 18-19 juni är ett tillfälle till kraftsamling.

Dalarnas miljömål antogs av länsstyrelsen hösten 2003. Målen uttrycker höga miljöambitioner: År 2007 går Dalarna i täten för omställningen till ekologiskt hållbar utveckling och Dalarna är rikskänt och respekterat för länsinvånarnas, kommunernas och företagens aktiva miljöarbete.

Nu finns det tyvärr inte mycket som konkret pekar på att miljömålen lett framåt så här långt, snarare tvärtom.

Dalarna har mycket låg andel skyddad skog. Flera områden som SNF föreslagit som skyddsvärda har vi inte fått gehör för. Nya hot dyker också upp om exploatering av redan skyddad mark. Idre Fjäll AB vill genom projektet Tre Toppar ge sig in i naturreservatet och Natura 2000-området på och runt om Städjan för att anlägga skidliftar. Tyvärr finns samma politiker som en gång fattade beslut om att skydda Städjan i dag med i kulisserna för att exploatera fjället.

Vi förstår att man månar om arbetstillfällen men det borde gå att utveckla en hållbar ekoturism. Ingen vet heller hur situationen för skidturismen ser ut om några år genom den klimatförändring som pågår. Vi behöver samverka med sakkunniga på flera områden för att kunna förändra planerna i Idre i mer hållbar riktning.

Den snabba utbyggnaden av stormarknader håller på att slå ut infrastrukturen i stora delar av Dalarna. Många får allt längre till affären. Det ger ökade utsläpp från trafiken, de utsläpp som vi enligt miljömålen ska minska. Detta sker med samma politikers goda minne som var med och satte de vackra orden i Dalarnas miljömål på pränt.

Våra beslutsfattare måste med större kraft än hittills visa att de verkligen menar allvar med Dalarnas miljömål. Som Voltairè sa: ”Vi är ansvariga för det vi gör! Vi är också ansvariga för det vi inte gör!”

I Dalarna och i övriga Sverige har Naturskyddsföreningen en stor uppgift att fylla för att vi alla ska få en mer hållbar livsmiljö. Tillsammans kan vi få kraft för dessa nödvändiga förändringar. Men då behöver vi en tydligare, mer resultatinriktad och sammanhållande förening som även blir bättre på att samverka utåt.

Välkommen till rikskonferensen i Falun för en ny kraftsamling!