Lite lust och lekfullt

Lek är inte bara tidsfördriv. Bokredaktör Eva-Lena Neiman har mött barn som skrattande lär sig bland träden och vuxna som håller barnsligheten levande med dammar och trädgårdstomtar.

Leken är livsnödvändig för både människor och djur. Den ger mognad och social förmåga. Som vuxna behöver vi leka för att förbli mänskliga och inte tappa bort oss i karriär, konventioner och tristess. Att skriva böcker är ett sätt att göra leken tillåten och ibland till och med lönsam. I en bok kan favoritleken gestaltas i ord och delas med andra.

En artikel av professor Peter Gärdefors i Svenska Dagbladet i våras träffar mitt i mina funderingar. Människan är det djur som leker mest och längst, skriver han. Men de forskare som betecknar leken som beteende utan syfte har hamnat fel. Kanske är leken ett lärande där meningen ligger dold i framtiden.

Jag lät mig inspireras av såväl SNFs fina årsbok Livet leker – Upptäck naturen med barnen (red Mats och Åsa Ottosson) och den starkt minnesframkallande Halli hallå – 58 roliga lekar inne och ute av Malin Bergman och Pija Linderbaum (Raben & Sjögren). Alldeles nyss, ett halvt liv bort, bestod världen av ”Land och rike”, ”Halli hallå” och ”Burken”.

Med min lekteori i bakhuvudet lät jag mig försjunka i ett överdåd av vårböcker och hittade överallt vad jag sökte! Många lekar är knutna till vatten. I Göran Cederbergs Fiske med fluga (Ica bokförlag) hittar jag de vackraste leksaker; färgsprakande flugor och låtsasdjur som är till för att lura fisken att hugga. Det är en hel vetenskap att binda och välja flugor, kasta rätt och smyga. Han skriver ödmjukt om den ynnest det innebär att i fisket få känna sig som en del av naturen. Klokt och mycket instruktivt för den som vill hitta till en stilla vuxenlek med starka naturupplevelser!

Vattenleken återkommer och SNFs lilla pionjär Dammhandboken (se Naturbutiken) står sig fortfarande även när dammar blivit en trädgårdstrend. Trädgårdens vatten av Kerstin Engstrand och Anders Persson (Prisma) är vacker med instruktiva tekniska skisser. Den lite mer behändiga Trädgårdsdammen av Henrik Wadstadius med foto av Fredrik Persson (Ica bokförlag) kan nog räcka för den nyentusiastiske dammbyggaren. Handfast, utan läsupplevelse men med raka frågor och kloka svar är Dammar av Richard Bird (Albert Bonniers Förlag). Det finns all möjlighet i världen att som vuxen rekonstruera en förfinad variant av dämda bäckar, vågskvalpande sanddammar och smältvattenpölar.

Den som inte är lika vattenfixerad kan i stället skapa sig en doftande värld med kryddor och växter. Jag vill genast börja efter att ha försjunkit i den kloka erfarenheten som Lisbeth Almark samlat i Frågor och svar i Örtagården Mon (Natur och trädgårds bokserie). I större format får samma författare utveckla ämnet i Doftande växter till nytta och nöje (Prisma). Biologen Lars Imby har gjort en imponerande insats för att hjälpa alla vuxna trädgårdslekare på traven när den vilda naturen kliver, flyger och kryper in i träd, blommor och jord. Trädgårdens djur (Prisma) tar ett brett grepp över allt från gråsuggor till duvhök. Sånt gillar jag. Något slarvig layout och lite ojämna bilderna kan förlaget kanske ordna i nästa upplaga.

Vill man ha sällskap kan man kanske fundera på en tomte inne bland buskarna? Småknäppt, vulgärt och – roligt. I Vivian Russells Trägårdstomtar (Max Ström) skriver hon om hur skaparna av ”Tomtereservatet” betraktar trädgårdstomten som en personifikation av den skapande fantasin, oskiljaktig från naturen och också en slags tröst.

För den som leker genom att samla på fågelögonblick, finns nu Skåne Ornitologiska förenings tunga, i alla bemärkelser, Skånsk skådarguide. I denna omarbetade upplaga finns tips på lokaler där man kan komma fram med rullstol och barnvagn.