Deformerade fiskar
Artikel 2005-4

MILJÖ * Lokalbefolkningen i Storuman larmade om att gäddor fångade i sjön Långvattnet uppvisade onormala skador. Storumans kommun drog igång en undersökning. Forskarnas rapport visade att skador och deformationer var vanliga hos både gädda och abborre. Närbelägna Näsvattnet, som saknar kontakt med Långvattnet, visade sig vara mest påverkat. Här hade hälften av all undersökt fisk någon form av skador, trots att sjön helt saknar bebyggelse eller industri i sin närhet. De värst skadade gäddorna var lika deformerade som gäddorna utanför pappersmassafabrikerna under 1980-talet. Ännu finns inget svar på vad som orsakat skadorna. Fler studier måste göras.

- Resultatet är så alarmerande att miljömyndigheterna bär ett ansvar för att utreda vad som hänt, säger Torgny Forsgren, ordförande för SNF i Västerbotten.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson