Nytänk från Falun

FÖRENINGEN * Livsstilen stod i centrum när SNF höll sin rikskonferens i Falun i mitten av juni. Och budskapet från scenen var: Vi har kraft att förändra!

SNFs ordförande Mikael Karlsson hälsade välkommen med att lyfta SNF till den globala nivån. Klimatförändringarna kan göra att världen snart har 40 miljoner miljöflyktingar som flyr översvämningar.

– Men lösningskatalogen är jättetjock och klimatförändringarna är inte en fråga om teknik, utan om vilja, sa Mikael Karlsson. Dala-Demokratens chefredaktör Göran Greider var en av konferensens inspiratörstalare.

Han känner att miljöfrågan är undanträngd, liksom miljöjournalistiken. Just nu verkar det svårt att få igenom förändringar för uthålligt tänkande.

– Därför måste miljöfrågan få en social dimension.

Frågor om miljö och social rättvisa har skilts från varandra och han pekade på rovdjursfrågan som ett talande exempel.

– Vad vargen behöver är en trygg välfärdsstat. När Ica läggs ned, vägarna blir sämre och jobben försvinner är det för kostsamt för en politiker att våga säga att vargen är viktig, sa Greider. Han tog också upp SNFs kamp mot externa köpcentrum som ett tydligt exempel på att den sociala dimensionen behövs i miljöfrågan. Många orter har förlorat sin sista butik och stadskärnorna dräneras.

– För ensamstående utan bil blir handlandet ett helvete. Att frakta fem kassar och tre barn på en buss kan ta en hel dag av ens lediga tid, sa Göran Greider.

Näste talare var Stefan Edman som lägligt kunde berätta om sin pinfärska statliga utredning med namnet Bilen, biffen och bostaden.

90 procent av hushållens inkomster går till mat, resor och boende. Områdena är centrala om man vill förändra köpmönster och minska miljöbelastningen. Edman föreslår två sätt. Det ena är att konsumera grönare, det vill säga köpa miljömärkta och resurseffektiva saker. Det andra är att köpa tjänster i stället för saker och därför föreslår Edman sänkta arbetsgivaravgifter.

Utredningen är en katalog av konkreta förslag från att bensinslukande bilar ska kosta mer till att regeringskansliet ska dricka rättvisemärkt kaffe.

– Allt bygger på belöning. Det ska finnas stränga styrmedel men medborgarna ska känna att när de gör något bra för miljön ska de också gynnas ekonomiskt. Det ska vara raka rör till plånboken, sa Stefan Edman.

Vad ska SNF jobba med i framtiden? Och hur? Under rikskonferensen startade diskussionen om de närmaste årens verksamhet. Alla konferensens deltagare fick säga sitt i ett grupparbete som kallas cafémodellen. Att sitta och diskutera ungefär som vid en eftermiddagsfika visade sig vara en kreativ metod. Över 800 förslag finns nu på en lista som riksstyrelsen ska dra ut konkreta linjer från innan verksamhetsplaneringen går vidare och till slut beslutas på stämman nästa år.

Tre medlemmar fick ta emot SNFs silverplakett för särskilt viktiga insatser för föreningen. De tre var Anders Munters från Dalarna, Björn Mildh från Norrbotten och Eva Sandberg från Stockholm.

Sommaren visade sin bästa sida när rikskonferensen flyttade

upp till den vidunderliga utsikten från Dössberget i Bjursås. Med spelemän, lekar och utomhusdansbana i bergsbranten blev budskapet från ett av caféborden tydligt:

– Vi ska vara duktiga, men vi ska också hinna njuta av den natur vi håller så mycket av!