Vasaloppet miljöanpassas
Artikel 2005-4

FÖRENINGEN * Naturskyddsföreningen i Dalarna samarbetar med tre företag, Leksands IF hockey, Vasaloppet, och Siljans Chark. De får hjälp med sitt miljöarbete och Naturskyddsföreningen kan marknadsföra sig.

Leksands hockey ska skaffa Bra Miljöval-el och satsa på högsta möjliga energieffektivitet vid bygget av sin nya hockeyarena. De serverar närproducerad mat och ser till att publiken kan åka buss till matcherna.

Vasaloppets arrangörer kommer att ställa krav på miljöanpassade transporter och påverka producenter av sportartiklar att miljöanpassa sina produkter. Siljans Chark ska utvinna el ur sin biogasanläggning och därmed minska sina koldioxidutsläpp med 480 ton. Tillsammans med mejeriet Milko utvecklas samtransporter av matvaror. Slakteriet ska också stimulera bönderna att satsa på betesdjur för att hålla landskapet öppet.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson