Från Haparanda till Ystad

KLIMAT * I somras gjorde några SNF-aktiva från Skellefteå och Umeå en cykelresa genom hela Sverige som man kallade klimattrampet.

Längs vägen stannade cyklisterna i femton städer och informerade om klimatfrågan. I en etanoldriven följebil transporterades en klimatutställning som visades på torgen. Den stora publikmagneten var stort uppblåsbart diagram som visade hur mycket koldioxid man släpper ut om man åker bil, flyger, tar bussen, tåget eller cykeln.

– Vi ville sprida information om växthuseffekten och visa att det går att påverka utsläppen av koldioxid genom att välja hur man reser, säger Anton Grenholm, en av initiativtagarna.

Medieintresset för klimattramparna var stort. Intresset bland vanligt folk var lite mindre.

– De flesta känner till begreppet, men är dåligt insatta och vet inte hur mycket de själva bidrar till utsläppen eller hur de kan minska dem, säger Robert Selling, en annan klimattrampare. Den pedagogiska utmaningen var större än väntat. Det svåraste var att nå dem som vi verkligen skulle vilja påverka.

www.snf.se/verksamhet/klimat/klimattrampet.htm