Rädda Bohusbanan

UPPDRAGET * Vägverket vill lägga ner Bohusbanan norr om Munkedal för att slippa bygga dyra broar över järnvägen när nya E6-an anläggs. Naturskyddsföreningarna i Strömstad, Tanum och Munkedal-Lysekil kämpar för att rädda järnvägen.

Jan Du Rietz arbetar på uppdrag av SNF-kretsarna och fackförbundet Seko i Göteborg med att rädda Bohusbanan.Hur jobbar ni?

– A och O för oss är att vara konkreta och komma med förslag till lösningar. Vi började med att samla fakta och skaffa kontakter. Vi hade möten med tjänstemän, politiker och fackfolk. Det är samma problem som för många andra banor i landet. Starka krafter inom bland annat länstrafikbolaget vill på alla sätt ersätta trafiken på den vanskötta banan med bussar.

Hur kom Vägverket in i bilden?

– I Vägverkets planering för nya E6-an har hela tiden ingått att ersätta tågen med bussar. Men förra sommaren upptäckte vi att Vägverket gjort om sin dragning av E6-an söder om Skee vid Strömstad. Samtidigt arbetade man intensivt för att lägga ned Bohusbanan, för att slippa bygga broar över järnvägen.

Strömstads kommunledning ville också lägga ned banan, främst för att komma åt att bygga på den centralt belägna bangårdsmarken i Strömstad.

– Vi tog då fram ett eget förslag till alternativ sträckning av motorvägen med fortsättning uppe i bergen väster och norr om Skee som gick fri från järnvägen och Natura 2000-området Strömsvattnet. Vägverket var med på noterna till att börja med, men valde sedan att fortsätta med sitt eget förslag. Vi vände oss då med vårt förslag till regeringen som glädjande nog upphävde Vägverkets arbetsplan för vägbygget vid Skee och ville att verket visar hur vägen kan finansieras utan att banan läggs ned.

Hur vill ni utveckla trafiken?

– Vi har tagit reda på att banan kan rustas upp för cirka 300 miljoner och att restiderna då kan kortas till under en timme mellan Strömstad och Uddevalla.