Hemmabyggen inte så dåliga
Artikel 2006-1

TRAFIK * I förra numret skrev vi om etanolkonvertering av bilar och berättade om vägverkets avgastest av hemmakonverterade fordon. Det visade på höga utsläpp av kväveoxid och kolväten. Aryan Schmitz, vice ordförande i föreningen etanol.nu, påpekar i brev till redaktionen att Vägverket endast testat ett enda ombyggt fordon, en Skoda, som inte klarade avgaskraven vare sig med etanol eller bensin i tanken. Bilen kan mycket väl ha haft förhöjda avgashalter redan innan konverteringen. Därför, menar Aryan, kan man inte dra några slutsatser av testet. Etanolkonverterarna vill nu se mer omfattande vetenskapligt upplagda tester av ombyggda etanolbilar, före och efter ingreppet.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson