Långt till giftfri miljö

LEDAREN * Dålig luft och ständigt nya kemikalier hotar vår hälsa. Allt fler barn blir allergiska. SNF hjälper konsumenterna med produktgranskning och miljömärkning. Men politikerna skulle kunna göra mycket mer.

DETTA NUMMER AV SVERIGES NATUR rapporterar om SNFs kemikaliefynd i allväderskläder. Till klorerade gifter sedan 60-talet och bromerade dito från 80-talet tvingas vi nu lägga problem med fluorgifter. Det var enkelt att förutse – i kemikaliernas värld är fluor granne med klor som bor intill brom.

De fluorerade ämnena PFOS, FTOH och PFCA läcker från vardagsprodukter. De är extremt långlivade i miljön och lagras i människor och andra djur. Halterna ökar snabbt och studier visar att fortplantningen hos däggdjur kan ta skada, men överlag är kunskaperna ytterst bristfälliga.

Luften vi andas är full av partiklar. Problemet är större än vi vanligtvis tror. Halterna gör människor sjuka och flera tusen svenskar dör i förtid varje år. Lagstadgade gränsvärden överskrids.

Kemikalier i varor är ett annat problem. Företag får sälja hygienprodukter för barn, trots innehåll av allergiframkallande ämnen. Konsumentombudsmannen accepterar marknadsföring av sådana produkter som ?extra milda?. Det är tydligen okej för KO att föräldrar luras att smörja sina barn med allergikemikalier i tron att dessa är extra bra. Kemikalielagstiftningen är tandlös. Inom EU har en revidering av reglerna pågått länge. Men höstens första beslutsrunda i Europaparlamentet och ministerrådet gav inte heller REACH några tänder, möjligen kraftigare käkar. Av en lovande idé återstår mer besvikelse än hopp om en giftfri miljö. Det har centern och moderaterna bidragit till, medan övriga partier överlag drivit på åt rätt håll. Regeringen ska ha en eloge för sitt progressiva arbete med REACH, mycket tack vare Kemikalieinspektionens kompetenta ledning och personal.

Därför är det så förvånande att såväl Kemikalieinspektionen som regeringen accepterar att miljontals doser giftiga kemikalier används i skogsbruket varje år, trots skador på skogsarbetare och ekosystem, trots icke-kemiska alternativ som ska gynnas enligt lag. Maken till inkonsekvens får man leta efter.

Rejäla ambitionshöjningar krävs för frisk luft och giftfri miljö. Regeringen bör pressa EU med nationella förbud mot bromerade flamskyddsmedel (det lovade miljöministern redan 1999) och fluormiljögifter. Den bör dra Konsumentombudsmannen i örat och stoppa skogsbolagens giftspridning. För att sänka de dödliga partikelhalterna krävs uppslutning från alla statsråd.

När det gäller miljömålet Frisk luft skyller regeringen på EU, men saknar själv handlingskraft. Så fick regeringen också på nöten av oppositionen i riksdagen som skärpte kraven. Undantaget i mörkret är den effektiva trängselskatten, men den räcker inte, särskilt inte utanför Stockholm.

SNF fortsätter med produktgranskningar och miljömärkning. Vi hjälper konsumenter att hitta rätt i det nästan laglösa kemikalielandet. Flera företag arbetar bra, exempelvis inom Byggindustrierna.

2006 är valår och miljöfrågan är central för väljarna. Därför pressar SNF även politikerna.

I kemikaliefrågan har regeringen rejält svarta fläckar på en ljus grund. Alliansen har ljusa inslag i en mörk splittring. Miljöpartiet trycker på i rätt riktning gentemot båda blocken, medan vänstern famlar i dimman.

SNF ÄR PARTIPOLITISKT OBUNDEN, men har granskat partiernas miljöpolitik sedan valet 1985. Ännu saknas viktiga miljöpolitiska pusselbitar, som regeringens propositioner och en miljöpolitik för alliansen.

Vi återkommer med analyser under året för de väljare som vill veta hur partierna vill minska föroreningar som skadar hälsa och miljö. I dag är de väljarna ganska många.