Smit från trängselskatten

TRAFIK * Naturskyddsföreningen i Stockholms län och Stockholms Naturskyddsförening vässar med något kluvna känslor klorna inför den kommunala folkomröstningen om trängselskatterna i september.

– Vårt dilemma är att försöket inte är speciellt bra utformat, samtidigt som vi tycker att trängselavgifter är en strålande idé rent principiellt, särskilt i kombination med utökad kollektivtrafik, säger Mårten Wallberg, länsförbundsordförande i Stockholm.

Den främsta kritiken gäller att Essingeleden inte är avgiftsbelagd, att avgifterna inte kan justeras på ett smidigt sätt utan lagändringar och att försökstiden är så kort.

Länsförbundet har startat en webbsida, www.smitfrånträngselskatten.se, som beskriver hur man enkelt slipper ifrån avgifterna genom att åka kollektivt, cykla, gå eller ta bilen på andra tider än under rusningstid. Länsförbundet och stockholmskretsen stod också bakom en annonsfinansierad tidningsbilaga i Svenska Dagbladet den 3 januari. Där gavs läsarna saklig information om trängselavgifterna. En överupplaga av tidningen används som informationsmaterial under våren. Länsförbundet kan onekligen få det hett om öronen i vår. Förbundet har alla de stora Stockholmstidningarna emot sig, liksom stora delar av politikerna i länet och en majoritet av befolkningen.

– Vi är obundna och sakliga och går inte i stadshusets ledband, säger Mårten Wallberg. Vi har ont om allierade, men vi vet att många politiker tycker att trängselavgifter är en bra idé, men de vågar inte säga det högt, vi vill få ut dem på banan.