EUs elpolitik skapar förvirring

ENERGI * Elen ska ursprungsmärkas, men bortom de två hålen i väggen vet ingen var den egentligen kommer ifrån, om man inte valt Bra Miljöval-el förstås.

Skribent Anders Friström

Sedan årsskiftet gäller ett nytt direktiv som kräver ursprungsmärkning av el. Elbolagen måste på räkningarna ange hur stora koldioxidutsläpp och hur mycket radioaktivt avfall som kundens elförbrukning orsakat. Använda energikällor ska också anges. Tanken är att man som kund ska kunna välja bort smutsig och miljöbelastande el.

För en tid sedan lade Energimarknadsinspektionen ett förslag till föreskrifter om hur företagen ska redovisa sin genomsnittliga elmix på räkningarna. Alla kunder skulle få samma information inom samma elbolag, oavsett om man valt Bra Miljöval-el eller inte valt något alls.

– Det här systemet kan fungera i andra EU-länder där man bara kan välja elbolag, och inte någon speciell elprodukt, som Bra Miljöval-el, säger Johan Kling, projektledare för Bra Miljöval-el på SNFs kansli.

Med detta system skulle informationen inte stämma med den el du faktiskt har köpt och det riskerar att leda till stor förvirring. Den som valt miljövänlig el kan få uppgiften att elförbrukningen gett upphov till stora utsläpp, hävdar Johan Kling.

Förslaget till föreskrifter har kritiserats hårt av både SNF och energibolagen, varför det nu dragits tillbaka. Men lagändringen består och ska på något sätt genomföras den 1 juli.

Faktum kvarstår att det i praktiken är omöjligt att i dag göra en ordentlig ”innehållsdeklaration” för el i Sverige. Det finns ingen sammanhållen statistik över produktionen och handel, ingen vet egentligen vad en ”svensk el-mix” innehåller. Mer än fyrtio procent av all el som används i Sverige köps också från Nordpool, ingen kan säga hur den egentligen har producerats.

– Men det går att göra något bra av EU-direktivet. Vårt förslag är att man slår ihop elcertifikatsystemet med ett utbyggt system av de redan införda garantibevisen för elens ursprung, säger Johan Kling.

Han rekommenderar också elkunderna att ta informationen på elräkningarna med en rejäl nypa salt tills ett riktigt system har införts.

– Bara genom att köpa miljömärkt el kan du vara säker på vad du får för pengarna. Det är det enda system som genom oberoende revision garanterar att elbolaget producerat eller köpt in minst lika mycket miljömärkt el som det sålt.

Skribent Anders Friström