Kampanjdagar i Visby

ÖSTERSJÖN * I år kommer miljöfrågorna att synas stort i valdebatten. Under Almedalsveckan den 2-9 juli ligger SNFs kampanjskepp i Visby.

Varför inte boka första veckan i juli och åka till Visby? Då kommer nämligen Svenska Naturskyddsföreningen att storsatsa
i en kampanj för Östersjön. Och det sker med hög svansföring. Vårt vackra kampanjskepp, tremastade segelskönheten Lady Ellen ligger i Visby hamn och vi visar vår Östersjöutställning i ett stort tält.

SNF drar också igång en stor insamling under våren för att stärka arbetet med att få Östersjön att friskna till. Under Almedalsveckans heta politiska debatt tänker vi se till att algblomningen och Östersjön får maximal politisk uppmärksamhet. Vi kommer att jaga partiledare och göra allt för att lyfta miljöfrågan inför valet. Det blir utspel om övergödningen och fisket. Vi bjuder upp Sveriges kommuner att visa vad de tar för ansvar för vårt hotade innanhav. Det blir också samarbeten med baltiska miljöintressen. Vi räknar med flera tv-debatter om miljön och målet är en tv-sänd partiledardebatt från vårt kampanjskepp.

Men det ska också vara skoj. Svenska Kocklandslaget visar sina konster med justa råvaror. Och många kända artister kommer att uppträda för Östersjön.

Naturvårdsverket, SIDA och några sponsorer gör det hela möjligt. Det kommer också att behövas massor av vanlig SNF-aktivism i hamnområdet för att vi ska kunna lyfta den angelägna miljöfrågan i larmet.

Vi ses i Visby!