Köp en snålare bil

TRAFIK * En bränslesnål bil spar på miljön och är bra för plånboken. SNF satsar på att påverka både företag och privatpersoner att välja mindre törstiga åk.

Skribent Anders Friström

Svenska personbilar är 20 procent mera energikrävande än genomsnittet inom EU. Förklaringen är att svenska bilar är större, tyngre och motorstarkare än den typiska EU-bilen. Att göra bilparken mer bränslesnål är, enligt SNF-rapporten Effektivare bilar – bra för konsumenten och miljön ett av de billigaste och enklaste sätten att få ned de svenska utsläppen från vägtrafiken.

Nu startar SNF en kampanj för att förmå bilköparna att välja bränslesnålare bilmodeller.

– Företagen är särskilt viktiga säger Magnus Nilsson, trafikhandläggare på SNFs kansli. Varannan ny bil köps av företag. Deras val styr därmed även utbudet på andrahandsmarknaden.

Kampanjen sprider nu en folder om snålare bilval, där bland annat Bosse bildoktorn medverkar med tips, till 20 000 SNF-medlemmar. Tjänstebilsförlaget hjälper till att sprida informationen ytterligare till 12 000 företag.

– Både attitydförändringar och teknisk utveckling är viktiga för att åstadkomma ett trendbrott, säger Magnus Nilsson. Men för att få genomslag krävs också styrmedel som ger konsumenterna tydliga signaler. Fordons- och bränsleskatter måste utformas så att det lönar sig bättre att välja energisnåla fordon.

Motorerna blir hela tiden mer energieffektiva. Men hittills har de tekniska förbättringarna mest använts till högre prestanda istället för till minskad bränsleförbrukning.

– Man behöver inte alltid välja en mindre bil för att minska förbrukningen, det är lika viktigt att välja en svagare motor till den modell man valt, säger Magnus Nilsson.

Fortsatt motorutveckling kan på lite sikt ge ännu effektivare bilar. Förutsättningarna är goda för att minska utsläppen från trafiken rejält, om bara rätt styrmedel införs.

Skribent Anders Friström