Gråsälen kommer tillbaka
Artikel 2006-3

Antalet gråsälar i Östersjön varierar, men nu är trenden positiv. Beståndet vid den svenska kusten har sedan början av 1990-talet ökat med i genomsnitt 7,5 procent varje år. I Stockholms skärgård räknades i juni 2005 nära 2 400 gråsälar, av totalt cirka 18 300 i hela Östersjön. Men fortfarande är det långt kvar till de 100 000 sälar som fanns i Östersjön vid 1900-talets början.

De livmoderförändringar som under 70- och 80-talet minskade sälarnas fertilitet har försvunnit i dag. Halterna av miljögiftet PCB, som har satts i samband med denna påverkan, har sjunkit. Många fler honor kan nu få ungar. I dag är i stället tarmsår en allt vanligare dödsorsak bland sälarna. Det är oklart om okända miljögifter påverkar sjukdomen.

www.nrm.se Sök på gråsäl.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson