Klick för miljön

Framtidens val kan avgöras på webben. Sveriges Natur har träffat surfarproffsen som samtidigt är nybörjarväljare. De är inte så imponerade av vad partierna visar upp.

Artikel 2006-3 Cecilia Bertilsson

ALLT FLER LEVER I EN INFORMATIONSVÄRLD utanför tidningar, radio och teve. Särskilt unga. De söker sig i stället till webben. Sveriges Natur har därför specialgranskat hur miljöfrågorna presenteras i denna digitala direktkontakt mellan partierna och väljarna.

Redan förra valet var anstormningen enorm på partiernas hemsidor. Folkpartiet till exempel gick från 3 000 besök en vanlig dag till 140 000 just före valet, vilket gjorde att hemsidan kollapsade. Mycket av ökningen beror på att skolor passar på att ge eleverna en djupdykning i vårt politiska system under ett valår. Partierna bombarderas med frågor och hänvisar i sin tur till att svaren går att hitta på webben. Frågan är, går det verkligen?

Sveriges Natur åker till Värmdö gymnasium för att surfa med några av dem som ska rösta för första gången. Det är Anna Eriksson, Linn Nordqvist och Joanna Redman som går tredje året på programmet naturforskning-journalistik och är specialintresserade av miljöfrågor. Miljötänkandet har blivit en del av deras livsstil.

- Att sopsortera och köpa ekologiskt är en del av livet. Det känns inte som miljöfrågor direkt, utan är något man bara gör, säger Anna Eriksson.

De vill förstås veta hur partierna ska lösa de miljöfrågor som ligger på det politiska bordet. Vi ber dem leta runt på hemsidorna för att få veta hur partiernas EU-politik ser ut, hur de vill rädda Östersjön, vad de tänker om skogsbruket och hur de bedömer hoten om ett förändrat klimat. Ganska tunga framtidsfrågor, med andra ord.

Alla är överens om att miljöpartiets hemsida ger bäst svar.

- Men socialdemokraterna har ändå den överlägset snyggaste hemsidan, säger Linn Nordqvist. Vänsterpartiets däremot är plottrig, men innehåller mycket miljöinformation.

- Socialdemokraternas är kanske snygg men lite blajig. De skriver att vi inte ska ha fossila bränslen och få bättre miljö i framtiden, men jag undrar ju hur de vill göra, säger Joanna Redman.

Klickandet går snabbt mellan sidorna. Det märks att de är vana att söka sin information på nätet. Och också att värdera den.

- Östersjön tar alla partier upp som viktig, men det känns inte som de går djupare in i hur de vill lösa problemet. Allt beskrivs i väldigt stora drag, utom miljöpartiet som är specifika och skriver om typ torskstopp, säger Joanna Redman.

- Och folkpartiet tar nästan inte upp miljöfrågan alls på sin hemsida, säger Anna Eriksson.

- Inte moderaterna heller. Jag tycker också att miljöpartiet var bäst på miljö. Däremot var de inte bra på att berätta om vilka miljöfrågor de vill driva i EU, säger Linn Nordqvist.

- Ja, EU var centerpartiet och socialdemokraterna bäst på, säger Anna Eriksson.

VAD SOM SLÅR ALLA ÄR HUR MYCKET GAMMALT skräp som ligger på hemsidorna. Inaktuella ledare och den pinsamt gamla uppgiften på socialdemokraternas hemsida om att Sverige är ordförandeland i EU. Hemsidorna är ibland som vindar överfyllda med osorterat bråte.

- Jag får känslan av att de bara har plockat in en massa material i stället för att utgå från hemsidan. De verkar inte tänka webb, säger Linn Nordqvist.

Ungdomarnas snabba bedömning stämmer förvånansvärt väl med den granskning av riksdagspartiernas hemsidor som Svenska Naturskyddsföreningen har gjort under våren. Rapporten heter "Klick för miljön" och går igenom hur miljön lyfts fram på partiernas webbplatser. Finns miljö med på förstasidan, det vill säga på bästa skyltplats? Är det en prioriterad fråga för partiet? Läs rapportens slutsatser här intill.

Om Sveriges Natur

Det här är en artikel från Naturskyddsföreningens medlemstidning Sveriges Natur. Artiklarna speglar inte nödvändigtvis föreningens åsikter.

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson

Besök även vår webbplats www.sverigesnatur.org där vi uppdaterar regelbundet med nytt material. 

 Här hittar du Sveriges Naturs arkiv där finns alla artiklar som publicerats i tidningen från 1998 och fram till i dag.