Knöl i kvadrat

HEMMA ? Årstidsnat * Till grillat eller bara på en knäcke. I försommartid serverar Carola Magnusson två härligt ekologiska potatissallader.

Artikel 2006-3 Carola Magnusson

LJUMMEN VINÄGRETTSALLAD, 4-6 port

400 g färskpotatis

1 knippe grön sparris

2 vårlökar

VINÄGRETT

0,5 dl vit balsamico

3 msk olivolja

0,5 tsk dijonsenap

havssalt och peppar efter behag

Skrubba och koka färskpotatisen i lättsaltat vatten. Blanda samman vinägretten. Bryt av nedersta delen av sparrisen och koka 2 minuter i lättsaltat vatten. Kyl snabbt i iskallt vatten. Hacka stjälken på snedden och behåll sparrisknoppen hel. Strimla vårlöken. Blanda samman allt medan potatisen är ljummen.

KRÄMIG POTATISSALLAD, 4-6 port

400 g färskpotatis

en halv ekologisk gurka

1 knippe rädisor

2 vårlökar

1 dl crème fraiche

1 dl gräddfil

havssalt och peppar efter behag

Skrubba och koka färskpotatisen i lättsaltat vatten. Låt svalna och skiva. Dela gurkan och ta ut kärnhuset, hacka i små tärningar och strö över salt. Skölj och hacka rädisan och vårlöken fint, krama försiktigt ur vattnet ur gurkan och blanda samman allt. Smaka av salladen med havssalt och peppar.

Carolas val

Färsk potatis, finns det något underbarare på sommaren? Men potatis är vår mest bekämpningsintensiva gröda. Här borde vi alla ta för vana att välja ekologiskt.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson