Prisras på utsläppsrätter
Artikel 2006-3 Anders Friström

KLIMAT * I maj sjönk priserna på utsläppsrätter för koldioxid i EUs handelssystem på kort tid från nivåer nära 30 kronor per kilo ner till runt 12 kronor. Orsaken var att medlemsländerna publicerade statistik för det första året med utsläppshandel som visade att företagen inte släpper ut alls så mycket som de har fått utsläppsrätter för. I Sverige hade den handlande sektorn ett överskott på 15 procent av sin tilldelning för 2005.

- Detta visar att det skett en kraftig övertilldelning av rätter och att tilldelningen utan problem kan sänkas för nästa period, från 2008, säger Ylva Rylander, klimathandläggare på SNFs kansli. Gör man inte det kommer handelssystemet inte att fungera som styrmedel för minskade utsläpp av växthusgaser.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson