Förändringsrock

Naturskyddsföreningen fick pris som bästa opinionsbildare under Almedalsveckan. På stående fot lovade politikerna förbud mot fosfater i tvättmedel.

Artikel 2006-4 Carl-Axel Fall

Solen sken. Lobbyister, journalister och politiker i varje gathörn. Tal och seminarier. I Visby fanns hundratals organisationer som stod för närmare 500 arrangemang. Och här fanns SNF med sin Östersjökampanj. Det var en jätteuppställning med artister, stor scen och pedagogiska montrar i hamnen plus kämpaglada SNFare på den vackra segelskutan Lady Ellen. Nu skulle stan intas.

Den intogs. Att en del av Gotlands badvikar samtidigt fylldes med alger spelade kanske in.

SNF mixade politiska förslag mot övergödning och algblomning i Östersjön med musik från kända artister. Föreningens Östersjöambassadörer Thomas Di Leva och Tina Ahlin grillade tillsammans med generalsekreterare Svante Axelsson och ordförande Mikael Karlsson politikerna. Partiledarna Lars Leijonborg (fp), Göran Hägglund (kd), Maud Olofsson (c), Lars Ohly (v) och miljöminister Lena Sommestad (s) fick både lätta och svåra frågor. Fredrik Reinfeldt kom inte själv men skickade Catharina Elmsäter- Svärdh.

Samtliga partier köpte SNFs förslag om ett förbud mot fosfater i tvättmedel. Politikerna var också överlag villiga att stimulera fram våtmarker och mer naturnära metoder i jordbruket för att motverka läckage av kväve och fosfor.

Tack vare SNFs framgång i Visby kom Östersjöproblemen fram i ljuset. Mikael Karlsson debatterade exempelvis frågan i ett långt direktsänt inslag i Aktuellt den 5 juli.

När veckan var över kände alla SNFare i kampanjteamet att de varit med om något som bara kan betecknas som en succé. Detta bekräftades också då reklambyrån Hill & Knowlton utsåg SNF till Årets opinionsbildare i Almedalen. Kanske står denna satsning för något nytt när det gäller SNF-tilltal?

Initiativet till arrangemanget kom från musikern Tina Ahlin. En stor del av finansieringen står Naturvårdsverket och Sida för.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson