Annons

Miljöbilar på rull

Miljöbilarna har äntligen fått sitt genombrott. När Gröna Bilister nu presenterar sin bästa lista blir den lusläst av såväl bilförsäljare som bilköpare.

Skribent Cecilia Bertilsson

FÖR TRETTONDE ÅRET I RAD presenterar Gröna Bilister de nya bilar som ger minst påverkan på miljön. Rankningen har blivit mycket efterfrågad hos bilföretagen i år.

– Den är en maktfaktor, vilket är önskedrömmen för oss. Miljöbilar har blivit ett faktum, inte ett undantag, säger Jakob Lagercrantz som är ordförande för Gröna Bilister.

14 procent av de nya bilarna är miljöbilar. Sista kvartalet 2005 var 90 procent av Saabs nybilsförsäljning flexifuelbilar, alltså bilar som kan köras både med etanol och bensin.

I Stockholm har trängselskatten säkert spelat en roll, eftersom den som kört miljöbil sluppit betala för att åka in och ut ur stan. Dessutom har Sverige på senare år fått mycket starkare konsumenter, som inte bara väljer utifrån det som finns, utan som också talar om vad de vill att företagen ska producera. Första gången köparna visade sin styrka var när det klorblekta papperet plockades bort under 80-talet. I dag märks konsumentmakten i valet av bil.

– De flesta bilköpare funderar över möjligheten att välja miljöbil. Privatpersoner av ideella skäl och företag ofta för att det är så förmånligt och ger god image, säger Jakob Lagercrantz.

I USA går de stora och kraftfulla bilarna tillbaka och det börjar märkas att SUVarna minskar även i Sverige, om än inte lika tydligt. Troligen beror det på att bensinpriset inte har ökat lika mycket här som i USA. Men varken mindre bilar eller miljöbilar är hela lösningen på bilproblemet, anser Gröna Bilister.

– Det finns en risk att politiker slår sig till ro med de lite bättre tekniska lösningarna. Att de satsar på dieseln, som kan vara en återvändsgränd, säger Jakob Lagercrantz.

Dieselmotortekniken är visserligen mer energieffektiv, men ännu finns inte tillräckligt med biobaserat bränsle för dessa motorer. Kanske kommer den syntetiska dieseln göras av fossil naturgas eller, ännu värre, av kol.

– Vi konsumenter måste driva på mycket hårdare för förnybara bränslen, säger Jakob Lagercrantz.

Nästa stora utmaning blir att koppla bilåkandet till utvecklingsfrågorna. Klimatet klarar inte av den bilism västvärlden har vant sig vid även om vi kör miljöbilar.

– Vi måste prata om alternativ till bilen. Att cykla och gå korta sträckor och åka mer kollektivt där det är möjligt, säger Jakob Lagercrantz.

Bästa bil är Ford Focus som körs på etanol, tätt följd av systermodellen Ford Focus C-max. Ford har varit pionjärer när det gäller etanolbilar, men nu har andra tillverkare hakat på den framgångsrika trenden. På tredje och fjärde plats finns därför nu två Volvobilar. Femma blir gasbilen Fiat Punto Bi-Power. För miljön är det allra bäst att köra med hundra procent biogas. Används fossil naturgas blir koldioxidutsläppen mycket högre. I stora delar av Sverige går det bara att tanka fossilgas. Gröna Bilister har därför valt en mix av 55 procent naturgas och 45 procent biogas i sin beräkning, vilket speglar försäljningen i dag.

Läs hela listan på www.gronabilister.se


Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Cecilia Bertilsson
Artikeln publicerades i