Naturen i örat

UPPDRAGET * Varje söndagsmorgon mellan nio och tio sänder Naturskyddsföreningen i Lidingö naturprogram i Radio Lidingö på 97,8 Mhz. Anneli Megner är huvudansvarig för programmen.

Skribent Anders Friström

Vad handlar programmen om?

Vi har ibland intervjuer med makthavare, särskilt nu inför valet, eller forskarintervjuer med lokal koppling i studion. Sedan gör vi reportage ute i naturen, exempelvis om bävrar, myrstackar, huggormar eller grodor.

Hur är programupplägget?

Vi blandar reportage och studiosamtal med musik, ungefär hälften av varje. Ibland spelar vi in i förväg, ibland sänder vi ?live?. Vi betalar en sändningsavgift till närradiostationen som täcker Stim-avgifter, sändningskostnader med mera. Våra sändningar bekostas av ett lokalt naturvårdsbidrag från kommunen.

Varför naturradio?

Vi tycker det är ett bra sätt att nå ut. Det gäller att vinna folks kärlek till naturen om man vill bevara den. Vi vill få folk att känna att naturen är kul och intressant. Samtidigt gör vi reklam för Naturskyddsföreningen. Makthavarna i kommunen märker att vi har koll på vad de gör. Våra frågor blir en extra blåslampa på politikerna.

Vilka är reaktionerna?

Vi har gjort en lyssnarenkät. Alla som svarat har varit väldigt positiva. Vi vet dock inte riktigt hur många lyssnare vi har. 75 000 per vecka lyssnar på kanalen totalt. Radio Lidingö kan höras över hela Stockholm och programmen läggs dessutom ut på webben.

Tips till andra som vill göra naturradio?

Det är lätt att göra radio. Tag kontakt med din lokala närradiostation och hör dig för. Lite utrustning behövs, en bra mikrofon, bandspelare. Vi klipper i studion, men man kan också klippa hemma i datorn. Varannan vecka sänds programmen i repris, för att det inte ska bli för betungande att sända. Det är kul att vara flera som jobbar, samtidigt som det är bra att vara flera i studion. Det är svårt att hinna med att ratta allt ensam.

www.lidingo.snf.se

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Anders Friström
Artikeln publicerades i