Omskakande TV-serie

Hur ska det gå med vår planet? De stora frågorna om globala miljöförändringar har fått Sveriges Television att storsatsa på serien Planeten. Långfilmsversionen går redan på biograferna och i november sänds seriens fyra timslånga delar på SVT.

Artikel 2006-4

Vem ska man tro på? Kommer katastrofen? Hur ser tillvaron ut på jorden när våra barn vuxit upp? Det var sådana frågor som filmproducenten Michael Stenberg började brottas med för sju?åtta år sedan.

? Vi levde med de här frågorna på ett lite diffust plan men ville väldigt gärna göra allt för att ta reda på hur det egentligen är. Många kände på sig att något är fel, men vad ska man göra? Filmen är ett försök att brygga över det glappet och få folk att agera, säger Michael Stenberg.

Under två års tid har filmteam besökt 25 länder och intervjuat ett 50-tal ledande forskare. Serien ger en skrämmande överblick över mänsklighetens miljöpåverkan på jorden, där klimatförändringen bara är en av de utmaningar vi nu står inför. Här läggs fakta på bordet. Men vill vi veta? I förhandsdiskussionerna har filmen beskrivits som omskakande och omvälvande.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson