SNF – nu också som insamlingsorganisation

VINKLAT * I vardagen agerar vi inte alltid rationellt. Valen vi gör präglas alltmer av omedvetenhet och vi har blivit individualistiska i vårt beteende. Vi hoppar gärna från ett tandkrämsmärke till ett annat snarare än att köpa ett och samma märke hela livet. Detsamma gäller vårt samhällsengagemang

Skribent Ann Bakke, Snfs Kommunikationschef

Folkrörelserna har fått nya förutsättningar. Det krävs andra grepp för att lyckas engagera medborgarna och det blir allt svårare att locka till sig medlemmar. I stället vill många skänka en gåva till ett viktigt ändamål. Vad pengarna går till får gärna variera.

För att rädda natur och miljö behövs det ideella engagemanget men dessutom pengar. SNF måste locka till sig nya medlemmar och samtidigt engagera givare bland såväl individer som företag.

Nästan alla i Sverige som är över 16 år känner till SNF och 75 procent är positivt inställda till oss (Temo Synovate, maj 2006). Det är imponerade. Sedan är det sämre med kunskapen om vad vi står för och vilka vi egentligen är. Föreningen måste därför bli än tydligare på att berätta vad vi gör och visa att vi har kraft att förändra.

SNF SKA KUNNA ERBJUDA ett smörgåsbord med olika sätt att stödja vårt arbete. Patrik Haggren, tidigare Röda Korset, har anställts som ?fundraiser? på rikskansliet. Patrik arbetar med ny insamlingsteknik och nya givarkoncept. Han har tidigare bland annat bidragit till att utveckla de förutsättningar för gåvor via mobiltelefoner som används av branschen i dag.

SNF skjuter alltså fram positionerna på insamlingssidan. Under våren inleddes en insamlingskampanj riktad till allmänheten med målet att stoppa algblomningen i Östersjön och för att visa att vi numera också är en insamlingsorganistion. Genom kampanjen har vi nått ut till många nya givare.

Plocka gärna en ?algblomma? ur Östersjön du också. SMSa ordet BADA till 729000 eller köp en algblomma att fästa på tröjan. Läs gärna vidare på www.snf.se/bada om vilket arbete som kommer att bedrivas för de insamlade pengarna, vad du själv kan göra för att förbättra läget i Östersjön och om andra sätt som du kan skänka en slant på.

Varmt tack för ditt stöd!

Skribent Ann Bakke, Snfs Kommunikationschef