Annons

Vinnaren smakar kafferep

Gevalia har det godaste ekologiska kaffet.
Det tycker Sveriges Naturs provsmakare.
Anledningen är att det påminner om mormor.

Skribent Cecilia Bertilsson

KAFFEÅNGORNA RINGLAR UPP FRÅN FATEN. Det är provsmakning på SNFs kansli och anletsdragen är koncentrerade för att skärpa alla sinnen. Den svarta drycken väcker personliga associationer och därför präntas ?smakar sol och syrenberså?, ?ganska god men var är avecen? och ?som Tomas Ledin i Allsång på Skansen? ner i protokollen.

Jens Forsmark som till vardags sysslar med stadsbyggnadsfrågor på SNF har en karriär som professionell provsmakare bakom sig. Han lyfter fatet till näsan, blundar och andas in.

– Så här brukar jag göra när jag får in en god lunch också, för doften betyder mycket för helhetsintrycket, säger Jens Forsmark.

Tolv kaffemärken ska testas och rankas. Och naturligtvis spelar den personliga smaken stor roll. Jens Forsmark vet precis vad han gillar.

– Ett milt kaffe med tydlig arom och rund smak som kan rullas över tungan.

Hans smak verkar delas av många i provsmakningspanelen. Kaffesorterna som får högst betyg ger en somrig känsla av kafferep i bersån och mormors kökssoffa. De beskrivs som lite svaga och blaskiga men får höga poäng. Så den som gillar kaffe med sting kanske ska vända upp och ner på hela tabellen.

DET ÄR LÄTT ATT HITTA EKOLOGISKT kaffe i dag, särskilt bryggkaffe och ofta kostar det inte mer än det ?vanliga?. Fyra procent av kaffet som säljs i butik är Krav-märkt. Två av tre koppar dricker vi hemma och där är det ju lätt att bestämma sig för det ekologiska alternativet. Resten av kaffet dricker vi på jobbet eller på kafé och restaurang och där kan det ekologiska alternativet bli lite dyrare. På större arbetsplatser är det vanligt att kaffemaskinerna sköts av företag som kommer och fyller på och servar. Selecta är störst på marknaden och märker att trendiga arbetsplatser som jobbar med marknadsföring och PR gärna vill ha ekologiskt i sina automater.

– De har ofta gäster utifrån och även om det kostar lite extra är det värt det. Fler och fler kunder frågar också efter rättvisemäkt te och choklad, säger Anders Karlsson som är inköpsansvarig på Selecta.

Andelen ekologiskt på kaffeföretagen ligger på mellan noll och fem procent men ett som sticker ut är Kaffeknappen i Göteborg. Målet är att 20 procent av kaffet de säljer ska vara ekologiskt. De är nu halvvägs.

– Vi är själva miljöcertifierade och vill förstås att så många som möjligt ska välja ekologiskt och rättvisemärkt, säger Jens Mankler som är varuansvarig.

Många av deras kunder har en allmän miljöplan som säger att de ska arbeta för miljön och kaffet är ett lätt sätt att göra något bra. En del börjar ändå tveka när siffrorna kommer på bordet.

– Då brukar jag påminna dem om företagets miljöplan och att det faktiskt bara handlar om tio öre mer för en kopp som redan kostar en krona, säger Jens Mankler.

Kommuner och landsting är bäst på ekologiskt kaffe, men Jens Mankler ser ett nyvaknat intresse även hos bankerna.

– Efterfrågan på rättvisemärkt har tidigare varit svalt men ökar nu varje dag. De etiska fonderna verkar ha öppnat ögonen för att arbetare i tredje världen ska ha bra arbetsvillkor. Vi känner hur bankerna verkligen ligger i bräschen bland de privata företagen.


Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Cecilia Bertilsson
Artikeln publicerades i