Bra Miljöval el pressar bolagen

Skribent Carl-Axel Fall

SNFs miljömärkta el från förnybar vind, vatten och biobränsle heter Bra Miljöval el. Det är det självklara valet för den som vill sätta press på elproducenterna att bli bättre på miljöhänsyn. Den märkta elen ställer också krav på hänsyn till biologisk mångfald. El från nya vattenkraftverk blir ej miljömärkt.

Systemet tar också in en avgift från el som produceras i vattenkraftverk. Pengarna används för restaurering av vattendrag. Naturskyddsföreningen är numera en av de största bidragsgivarna för sådan restaurering. Drygt 35 elbolag säljer BMV-el, i dagsläget totalt cirka 6,5 TWh. Andelen har ökat lite varje år sen 2003.

Bolagen skiljer sig åt när man granskar hur stor andel av produktionen som är miljömärkt och hur de investerar för framtiden. Se listan på www.snf.se. Klicka dig fram till Bra Miljöval-Elektricitet.

Skribent Carl-Axel Fall