Design med miljötänk

Skribent Carl-Axel Fall

Design har länge setts som ett sätt att sälja varor till en viss målgrupp. Det skulle också kunna vara ett sätt att lösa miljöproblem. Att många designer har blivit intresserade av det sistnämnda visade den tävling, Saving the planet in Style, som Konstfack, nätverket O2 Nordic och Albaeco ordnade för en tid sedan.

Juryn, där Svenska Naturskyddsföreningen fanns med, utsåg tre förstaprisvinnare. Här finns arkitekterna Andeas Ferm och Jani Kristoffersen som ritat en idé för ett miljövänligt stadsbyggande på uppdrag från Kina. Designern Andreas Eduards har utvecklat, tillverkat och säljer ett system som via glasfiber leder in dagsljus i fönsterlösa rum.

Lite mer vardagsnära och humoristiskt var Johan Karlssons och Linda Kanters avspända kavaj för affärsmän. Kavajen

har bland annat en ficka för kramande kompisar. Skaparna hoppas att plagget skulle kunna ?mjuka upp klimatet i de högre maktsfärerna?. Modeskapare rapporteras bli allt mer intresserade av miljötänk.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Carl-Axel Fall
Artikeln publicerades i