EU skär bort hetluften

EU-kommissionen har fattat beslut om 10 av 25 nationella tilldelningsplaner för EUs utsläppshandel. Kommissionen minskar tilldelningarna av utsläppsrätter för koldioxid gentemot de nationella förslagen med totalt sett 7 procent från 2008. Sveriges kvot minskades med 9,5 procent. Jämfört med de faktiska utsläppen från de tio länderna blir tilldelningen dock bara 1 procent lägre. Hade de nationella förslagen gått igenom hade istället utsläppen från den handlade sektorn ökat med 6,4 procent till 2012. Om besluten för resterande 15 medlemsländer blir lika restriktiva så innebär det att EU-bubblan nu blir mindre än dagens faktiska utsläpp. Det tvingar upp priserna på utsläppsrätter och gör att företagen måste vidta klimatåtgärder. Systemet kan börja fungera.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i