Hotet mot Städjan kvarstår

NATURVÅRD?Hotet om skidbackar på Städjan är inte avvärjt, frågan ligger nu hos regeringen för avgörande. SNF bereder sig på att juridiskt driva motståndet mot anläggningen så långt det går.

Skribent Anders Friström

Länsstyrelsen i Dalarna lämnade i november över ärendet om ?Tre toppar? vid Städjan i dalafjällen till regeringen för avgörande. Länsstyrelsen skickade dock med ett eget yttrande där de planerade anläggningarn beskrivs som ett tydligt allmänintresse som gynnar bygden och skapar arbetstillfällen. Fyra tunga tjänstemän i länet anmälde avvikande mening och två styrelseledamöter reserverade sig mot beslutet.

Det blir nu upp till regeringen att väga naturvård mot arbetstillfällen.

– Fattar regeringen ?fel? beslut kommer vi att pröva alla juridiskt tillgängliga medel för att stoppa anläggningen, lovar Klas Hjelm, naturvårdschef på SNFs kansli.

Eftersom Länsstyrelsen inte fattade något eget beslut kan det inte överklagas. Regeringsbeslut kan inte heller överklagas. En utväg kan vara att begära rättsprövning av ärendet hos regeringsrätten.

Regeringen måste dock höra EU-kommissionen eftersom det handlar om ett ingrepp i ett Natura 2000-område. SNF kan framföra klagomål dit och be kommissionen att driva ärendet vidare till EU-domstolen.

Föreningen har i sitt yttrande till länsstyrelsen kraftigt avstyrkt projektet. Föreningen anför att en privat skidanläggning aldrig kan vara en ?tvingande orsak av väsentligt allmänintresse?, det enda som enligt lagen skulle kunna motivera ett tillstånd till ingrepp i ett Natura 2000-område.

I övrigt ger länsstyrelsens yttrande SNF och andra kritiker rätt på flera avgörande punkter: Länsstyrelsen anför att projektet Tre toppar medför negativa effekter på Natura 2000-området i en sådan omfattning att tillstånd enligt Miljöbalkens 7 kap 28 § inte kan medges. De föreslagna kompensationsåtgärderna är inte tillräckliga och miljökonsekvensbeskrivningen har stora brister.

– Resonemangen visar, precis som vi tidigare sagt, att mycket starka skäl talar emot utbyggnaden, säger Klas Hjelm, naturvårdschef på SNFs kansli.

– Projektet är dessutom en kortsiktig satsning med tanke på förväntade klimatförändringar med allt kortare vintersäsong. Konkurrensen i branschen talar i stället för att Idre Fjäll borde satsa på en alternativ och hållbar utveckling med mer sommaraktiviteter. Idre Fjäll är en av de få arrangörer som växer också sommartid.

Skribent Anders Friström