Ny kemilag svek mot miljön

Skribent Anders Friström

KEMIKALIER * Efter sju svåra år av debatt kunde europaparlamentet i mitten av december slutligen rösta igenom EUs nya kemikalielagstiftning, REACH. Det var en urvattnad kompromiss som kom tillbaka till parlamentet efter medling med ministerrådet. Merparten av alla kemikalier ställs nu utanför lagens kontroll och de flesta av de ämnen som ändå omfattas av REACH får endast vaga krav på hälso- och säkerhetsinformation. Det saknas också en effektiv tillämpning av substitutionsprincipen för de farligaste ämnena (att farliga kemikalier inte får tillåtas om det finns mindre farliga alternativ).

– EUs nya kemikalieregler kommer inte att skydda miljö och hälsa. Den kompromiss som nåtts är en skandal, säger SNFs ordförande Mikael Karlsson. Lagstiftningen medger att mycket giftiga ämnen även fortsättningsvis kommer att få användas och möjligheterna att uppnå riksdagens mål om en giftfri miljö kortsluts.

EUs beslut innebär också att medlemsländerna inte får införa striktare regler på egen hand.

– Sverige har varit duktigt på kemikaliepolitik. Det nationella svängrummet begränsas nu av REACH, eftersom länder inte får sätta högre skyddsnivåer nationellt, säger Emelie Hansson,

kemikaliehandläggare på SNFs kansli.

Det är osannolikt med några förändringar av reglerna de närmaste åren. Därför satsar SNF nu på att se till att tolkningen av lagstiftningen blir så bra som möjligt.

– Vi kommer att lyfta särskilt farliga ämnen för att försöka få dem begränsade inom REACH, säger Emelie Hansson.

Lagen träder i kraft från 1 juni. I år kommer också EUs kemikaliemyndighet att sättas upp i Finland.

Skribent Anders Friström