Se upp med jackan

Det finns i vanliga konsumentprodukter, i teflon, brandsläckningsskum, golvpolish, och en hel del kläder. Ämnet PFOS (perfluoroktansulfanat) ger en yta som är fett-, smuts- och vattenavvisande. Men det har visat sig att kemikalien är ett mycket svårnedbrytbart gift som hittats i höga halter i djur.

I höstas beslutade EU att införa ett förbud för ämnen i PFOS-gruppen. Förbudet ska införlivas i den nationella lagstiftningen senast i mitten av 2008. Vissa undantag görs, bland annat för fotopapper.

I Kanada och USA har naturvårdsmyndigheterna och industrin antagit ett program som ska fasa ut användningen till 95 procent till 2010. Den största risken för dessa ämnen finns numera i importerade varor från Sydostasien. Dagens impregnering görs av en fluorerad kemikalie, FTOH, som anses mindre elak men som misstänks kunna ombildas till den farliga föreningen, PFOA, (perfluoroktansyra). I det beslut som EU-parlamentet tog i höstas, framdrivet av Carl Schlyter (mp), sägs att också PFOA-ämnen ska riskbedömas. EU intar därmed en hög beredskap för att införa begränsningar för även dessa ämnen när mer kunskap kommit fram.

Sveriges Natur publicerade för ett år sen en undersökning som visade att jackor med impregneringarna Gore-Tex och Helly-Tech innehöll höga halter av fluor-kol-ämnen som misstänks kunna ombildas till PFOA.