Bensinbil kan vara miljöbil
Artikel 2007-2 Carl-axel Fall

Inom kort väntas regeringen med sitt förslag till hur miljöbilar ska stödjas. Naturskyddsföreningen vill framför allt se en politik som gör att de förnybara drivmedlen blir stabilt billigare än bensinen.

Det skulle kunna åstadkommas genom en höjning av skatten på bensin och diesel. Bensinbolagen skulle också kunna åläggas att sälja en viss andel förnybara bränslen, eller så skulle ett tak införas som begränsar bensin och dieselförsäljningen - det blir då ett system som liknar utsläppshandel. Naturskyddsföreningen godtar också bensindrivna eller dielseldrivna personbilar som miljöbilar om de inte släpper ut mer än 120 gram koldioxid per kilometer och uppfyller Euro 6-kraven.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson