Slå ett slag för ängen
Artikel 2007-2 Anders Friström

NATUR * Minst 136 ängar runt om i landet hävdas av Naturskyddsföreningens ideella krafter, en ökning med 13 procent sedan år 2000. Detta visas av en ny enkät till föreningens lokalkretsar. Flest ängar hävdas i Skaraborg, Skåne, Stockholms län och Dalarna. En del av de ängar som sköts av kretsarna har en lång historia. En äng i Väsby norr om Stockholm har varit i bruk sedan åtminstone 1760. Andra kretsar har restaurerat ängar som inte slagits med lie på årtionden.

Ängsskötsel började bli populärt i föreningen i början av 1990-talet och de flesta kämpar på bra med sina ängar, men elva procent av kretsarna har varit tvungna att sluta med hävden. I normalfallet har kretsen en arbetsgrupp med ett tiotal frivilliga.

Höjdpunkten under året är Ängens dag i början av augusti, då många kretsar bjuder in allmänheten till slåtter.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson