Trädgränsen stiger
Artikel 2007-2 Anders Friström

Varmare klimat i fjällen har redan höjt trädgränsen i de södra fjälltrakterna med uppemot 200 meter under 1990-talet, visar professor Leif Kullman i en artikel i Flora och Fauna. I Dalafjällen börjar också fjällbjörken att ersättas av tall som trädgränsbildare. Trädgränsen ligger nu högre än under de senaste 7 000 åren. Frösättningen har också ökat kraftigt hos många fjällväxter, som annars sprider sig vegetativt. En följd är att enstaka unga trädplantor nu kan återfinnas långt ovan trädgränsen. Enstaka småplantor av ädla lövträd har också påträffats på kalfjället, exempelvis en lönnplanta på Åreskutan och ek på en sydsluttning vid Helags.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson