Tyg eller otyg?
Artikel 2007-2 Carl-axel Fall

Allt fler har börjat fråga sig hur miljövänliga våra vardagliga textilier är? Inte minst har frågan väckts i den internationella modevärlden. Ämnet har sprängkraft. Bomull tillhör en av världens mest besprutade grödor och bekämpningsmedlen skadar miljön och många människor i hanteringen från odling till butik.

Naturskyddsföreningen tar upp ämnet under miljö¬vänliga veckan i höst. En rad spännande projekt förbereds nu av Handla Miljövänligt-avdelningen och engagerade kretsar.

Och intresset är på topp.

Föreningen har samarbeten på gång med flera av de större svenska vävindustrierna. Flera företag arbetar just nu hårt för att kunna lansera nya miljömärkta textilprodukter. Troligen finnas en rad sådana ute i handeln redan i höst. Miljövänliga veckan börjar den 30 september och inriktar sig främst på hem- och bäddtextilier.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson