Fosfatförbud i tvättmedel
Artikel 2007-3 Anders Friström

HAV * Regeringen förbjuder nu fosfater i tvättmedel. Därmed uppfylls de löften som samtliga partier gav till Naturskyddsföreningen under Östersjökampanjen i Visby förra sommaren.

- Detta är en viktig åtgärd för att minska fosfatutsläppen, främst för de över 700 000 hushåll som inte är anslutna till kommunal avloppsrening, säger Klas Hjelm, naturvårdschef på Naturskyddsföreningens kansli. Men än viktigare är att det är en grund för Sverige att driva på för ett gemensamt förbud inom EU.

Fosfatförbudet beslutades inför östersjöstaternas gemensamma toppmöte i Saltsjöbaden, där frågan också diskuterades. Tyskland har redan infört fosfatförbud.

I Polen, som har dåligt utbyggd avloppsrening, svarar tvättmedlen i dag för hälften av fosfatbelastningen. Ett EU-gemensamt förbud skulle därför ha stor betydelse för miljön.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson