Klimatsnål smakar gott

Musikern och katastrofkomikern Staffan Lindberg i Uppsala börjar få lite styrsel på sitt klimatsnåla liv.

Artikel 2007-3 Carl-axel Fall

Han har föresatt sig att äta, resa och leva så klimatsnålt han bara kan under 2007. Att döma av de första månadernas resultat kommer han att förbruka cirka tre ton koldioxid under detta år. Hans mål är 2,5 ton, vilket är 4-5 ton lägre än normalnivån. Staffan har stor nytta av sin nya elmoppe som brukas för matinköp hos de bästa leverantörerna. En laddning för 1,50 kronor ger honom sex billiga mil. Maten är den största utmaningen i vardagen.

- Men nog går det att äta gott. Jag har dock börjat få problem med att variera recepten på de klimatsnåla rotsakerna som är basmat.

Du kan följa Staffan i SVTs serie Vädrets makter eller kolla in hans videoblogg på SVTs hemsida.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson