Köpenhamn i ekotäten

VÄLJ SJÄLV * Precis som i Sverige finns ett växande miljöengagemang bland danska konsumenter. Men Danmark har hunnit en bra bit längre när det gäller konkreta miljösatsningar.

Skribent Ann-Marie Schröder

Förra året ökade den ekologiska produktionen med 18 procent. Konsumtionen av ekolivsmedel ligger på 6,5 procent, medan den står och stampar på knappt tre i Sverige.

Flera faktorer spelar in. Danmark är starkt beroende av ett bärkraftigt jordbruk och var första land i världen med en lagstiftning kring ekologisk produktion. Den 20-åriga lagen håller som bäst på att ses över för att bli ännu tydligare och mer anpassad till den växande gröna utvecklingen. Staten som ansvarar för kontrollen har under åren byggt upp ett bra samarbete med producenterna, något som anses medverka till förtroendet hos konsumenterna för det röda Ökomärket.

Men största draghjälpen är handeln. Livsmedelskedjorna slåss formligen om att ha störst utbud av ekologiska varor. Tillsammans med ett kraftigt politiskt stöd och ett färskt löfte om en ny grön stödmiljard har det resulterat i att var tionde dansk lantbrukare nu funderar på att lägga om. Minst 10 000 nya gröna hektar per år, några år framöver, behövs för att möta efterfrågan hemma och på exportmarknaden.

Köpenhamn leder den gröna utvecklingen. Att vandra mellan livsmedelsbutikerna i Köpenhamn kan liknas vid en ekologisk matsafari. Stadens kommunpolitiker har också bestämt att all mat som serveras i offentliga kök ska vara ekologisk till 75 procent redan nästa år. Målet är 100 procent. Det har satt fart både på modet och kreativiteten bland producenter, grossister och handlare.

Kooperativa Irma, med 72 butiker på Själland, var först med att satsa på ekologi men nu måste kedjan konkurrera på kniven om leveranser med övriga kedjor. Superbest, Netto, Iso, Aldi och Rema 1000, alla vill hänga med på det gröna tåget och det har resulterat i akut brist på ekologiska varor.

– Vi var tidigt ute och har knutit till oss många små och lokala producenter som håller hög kvalitet och passar vårt koncept. Men nu vädjar vi till fler lantbrukare och förädlare om att snarast lägga om till ekologiskt, säger Irmas inköps-chef, Hans Christian Ipland. Kött och charkvaror är det mest brist på, liksom halvfabrikat och färdiglagad ekologisk mat, som särskilt efterfrågas av de yngre kapitalstarka kunderna.


Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Ann-Marie Schröder
Artikeln publicerades i