Kretsar firar Linné

FÖRENINGEN * Naturskyddsföreningen firar Linnés 300 års-minne genom att sprida kunskap om naturen. Runt om i landet pågår under sommaren olika aktiviteter för att entusiasmera och få fler barn och ungdomar att inspireras av naturen.

Skribent Jessica Engström

Botanikern Carl von Linné föddes 1707 i Stenbrohults socken i Småland och med anledning av 300 års-minnet firar Naturskyddsföreningen i Kronoberg med att följa Linnés fotspår. Bland ståndare och pistiller på Linnés kära slåtterängar kommer man under sommaren att kunna lära sig mer om hur en traditionell äng sköts i praktiken och vilka växter och djur som anpassats för ett liv där. Det finns också möjlighet att delta i en slåtterkurs där man lär sig styra och slipa en lie för att på egen hand kunna slå ett slag för ängarna.

ETT ANNAT PROJEKT i Kronoberg leds av sex unga forskare. De guidar vandringar under juli månad där man på Linnés vis snokar runt i natur som mästaren själv en gång kartlagt. Deltagarna får håva färggranna fjärilar, gå på humlesafari eller följa trollsländornas färd. Vandringarna riktas främst till barn och ungdomar med förhoppningen att fler ska inspireras att fördjupa sig i naturens rikedom.

– Vi har lagt snokandet på en tioårings nivå men det ska vara lika spännande för alla åldrar, säger Ulla Rundlöv, projektansvarig på SNF Kronoberg.

1733 erbjöds Linné att följa med till Falun för julfirande. Han blev förälskad i gruvinspektorns dotter, gifte sig och startade en lång expedition bland gruvor och torp. Det firar Naturskyddsföreningen i Dalarna med att se landskapet genom Linnés ögon. När Linné under sina resor färdades på vägarna var jordbruket småskaligt och uppdelat. Senare har stora ingrepp skett i naturen. Landskapet har dessutom omskapats av tung trafik och sjösänkningsprojekt. Vilka av de iakttagelser som Linné gjorde för 273 år sedan stämmer fortfarande? Turerna kommer avgå i början av augusti från Björnbo, Dala-Floda och Mockfjärd. För att uppmärksamma Linnés intresse för mineraler går det en ”fossil blomstervandring” från Rättvik. När blodnycklarna blommar besöks kalkbrotten i Boda och i Storsvedens naturreservat söker man orkidén guckusko och den sägenomspunna linden Storsvedsbästan, omtalad under Linnés Dalaresa.

I Linnés namn uppmanas också fler upplänningar att ta sig ut i skog och mark. Naturskyddsföreningen i Uppsala län kommer under sommaren att ha guidade turer där de närvarande lär sig mer om naturvård och vikten av biologisk mångfald. Vandringarna går genom gammelskogar, kärr och glupar. Under turen Linnés Hammarby som går den 22 och 29 juli samt den 5 augusti följs Kyrkstigen och Danmarksstigen, tanken är att vandringen ska ge en upplevelse av 1700-talslandskapet.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Skribent Jessica Engström
Artikeln publicerades i