Sänk hastigheterna på motorväg

TRAFIK *Nya högre hastighetsgränser ska ge färre trafikdöda och minska utsläppen från trafiken, men Naturskyddsföreningen kritiserar att regeringen nu vill tillåta 120 km/h på motorvägarna.

Regeringen har lagt en proposition med förslag till nya hastighetsgränser. Nu ska hastigheten på vägarna kunna regleras i steg om 10 kilometer i timmen. Det ska bli möjligt att vid behov även använda gränserna 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen.

– Fler hastighetsgränser ska bidra till ett effektivare utnyttjande av våra vägar. Det är också viktigt att dessa nya möjligheter bidrar till att öka acceptansen för hastighetsgränserna, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Naturskyddsföreningen är kritisk till den nya gränsen på 120 km/h på motorvägar som bilisterna ska få som plåster på såren för hastighetssänkningar på andra vägar. När hastigheten stiger från 110 till 120 km/h ökar koldioxidutsläppen med 15 procent.

– Att höja till 120 km/h är en åtgärd som direkt saboterar både trafiksäkerhets- och klimatarbetet, säger Magnus Nilsson, trafikhandläggare på Naturskyddsföreningens kansli. Med en politik inriktad på att sänka de verkliga hastigheterna på våra vägar skulle vi få ned både olyckstalen och koldioxidutsläppen. Särskilt viktigt är att förhindra trafik i hastigheter över 100 km/h. Högre fart på motorvägarna kommer dessutom att driva upp farterna på det övriga vägnätet.

Naturskyddsföreningen har tagit fram en ny rapport om hastigheter och miljö som visar ett tydligt samband mellan de höga farter, fler olyckor och ökade utsläpp. Mer än varannan bilist kör i dag för fort. Om alla bilister höll fartgränserna skulle koldioxidutsläppen minska med 700 000 ton per år och antalet dödade minska med 30-40 procent.