Lönsamhet är nyckeln

JORDBRUK * För att överleva måste jordbruk som gynnar naturen bli lönsammare. EUs nya jordbrukspolitik minskar bidragen men öppnar också nya möjligheter.

Förkortningen HNV står på EUs byråkratspråk för High Nature Value Farming: jordbruk som ger höga naturvärden. Ofta rör det sig om småskaliga jordbruk och beten på marginaliserade jordar, som blivit allt mer beroende av bidrag för sin överlevnad.

I början av juni samlades ett 80-tal HNV-bönder, naturvårdare, tjänstemän och experter från olika delar av Europa för att diskutera utmaningarna inom EUs nya jordbrukspolitik.

”Kan marknaden jobba för naturen?” var huvudfrågan för konferensen, som arrangerades av Naturskyddsföreningen och European Forum on Nature Conservation and Pastoralism på Wiks slott strax utanför Uppsala.

Huvudtalaren, jordbruksminister Eskil Erlandsson, besvarade frågan med ja:

– Marknaden, det är ju du och jag. Våra medvetna val som konsumenter.

Samtidigt betonade han vikten av politiska beslut som ger rätt signaler till marknaden.

– Det nya svenska landsbygds¬programmet är en verktygslåda för att hantera det marknaden inte klarar av.

En bra verktygslåda efterlystes av flera, bland andra LRFs vice ordförande Elisabet Gauffin som har sitt eget lantbruk nära Wik.

– Märkning är ett sätt att lyfta fram de mervärden våra gårdar ger, annars blir vi utbytbara. Oberoende kontroll är det bästa, men märkningen måste också vara enkel och kostnadseffektiv.

Vid sidan av märkning var hygien och framtida stödformer heta diskussionspunkter.

– Det finns resurser som kan understödja en hållbar utveckling. Men det gäller att använda dem rätt, inte som tidigare låta skattebetalarnas pengar gå till att förstöra fattigare länders jordbruk, menade Naturskyddsföreningens ordförande Mikael ¬Karlsson.