Bostäder istället för flyg

FÖRENINGEN * Naturskyddsföreningen i Stockholm län lanserar en egen "stadsplan" för bebyggelse på Bromma flygplats. 50 000 människor kan få plats i en ny hållbar stadsdel.

Artikel 2007-5 Anders Friström

- Stockholmsregionen växer med 15 000-20 000 invånare per år. De måste ha någonstans att ta vägen. Då är det en bra idé att bygga centralt och på redan exploaterad mark, som Bromma flygfält. Transportberoendet minskar och de gröna kilarna kan bevaras, säger Jens Forsmark, ansvarig för stadsplaneprojektet inom länsförbundet.

Ett förslag är på väg upp i Stockholms kommunfullmäktige och till regeringen om att förlänga flyget på Bromma fram till år 2038. Länsförbundet vill flytta inrikesflyget till Arlanda, som har ledig kapacitet, och privatflyget till andra flygplatser i regionen.

Som ett alternativ till fortsatt flyg lanserar nu länsförbundet en egen stadsplan för bebyggelse på flygfältet. Den innehåller ett stadsbyggande som gynnar gång, cykel och kollektivtrafik, skapar och bevarar närnatur och gynnar sådant som gröna tak och gröna gårdar.

Avtalet om fortsatt flyg på Bromma ska vara klubbat innan nyår för att träda i kraft, därför brådskar det för länsförbundet att väcka debatt om nya bostäder på Bromma.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson