Design som förändrar

Går mode och miljö ihop? Svaren finns i Naturskyddsföreningens nya temabok Grön design.

GOD FORMGIVNING GÖR INTE bara världen vackrare. Den kan också vara ett botemedel mot naturförstöring. Naturskyddsföreningens temabok Grön design tar ett brett grepp på produkter och processer i konsumtionssamhället. Här finns den modernaste ekodesignen, de hållbara inredningsdetaljerna och husen som värms av våra kroppar.

I boken möter du människor som vågar tänka nytt, eller tar upp gamla, mer miljövänliga tekniker. Allt ifrån Milis Ivarsson som återuppväckte en medeltida färgtradition till Karin Sylwan som leder in dagsljus i mörka lokaler med hjälp av fiberoptik.

I ett reportage följer vi Dem Collectives Annika Axelsson till Sri Lanka där hon tillsammans med Karin Stenmar driver en fabrik som syr ekologiska och rättvisa käder.

Boken går på djupet med just produktion och konsumtion av textilier. Vi skärskådar bomullsodling i Indien, återvinning och återbruk på hemmaplan och träffar modeskapare och mästervävare som tänker miljö.

Grön design innehåller praktiska tips om klädvård och guidar bland material och märkningar. Här finns också tankeväckande texter om design med naturen själv som förebild och samspelet mellan människa och mode.

Cecilia Bertilsson och Mats Hellmark är redaktörer för boken som kommer ut i februari 2008.