Gratis för industrin
Artikel 2007-5

KLIMAT * Regeingen har nu beslutat om tilldelningen av utsläppsrätter för handelsperioden 2008?2012. Den totala tilldelningen blev 22,5 miljoner ton koldioxid per år. Efter krav från EU-kommissionen har den svenska tilldelningen skurits ned med tio procent jämfört med tidigare förslag.

Nytt är att energisektorn inte får någon tilldelning alls. Energianläggningar får lov att köpa utsläppsrätter på den öppna marknaden för alla sina utsläpp, cirka 6,6 miljoner ton 2006. Tidigare har de tilldelats 80 procent av sina utsläpp. Industrin får däremot gott om utrymme att öka sina utsläpp. De får en tilldelning som även täcker in tänkt tillväxt. I dag släpper industrin inom utsläppshandeln ut 12,5 miljoner ton. Prognosen till 2012 är en ökning med minst en tredjedel.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson