Så märks miljövänlig textil

VÄLJ SJÄLV * Sveriges Naturs avdelning för dig som vill konsumera grönare.

Oj, vilken skjuts det blev för miljömärkta textilier under Miljövänliga Veckan! Och nu blir butikerna allt bättre på att sälja miljömärkta kläder. Det börjar dock bli svårt att skilja den trovärdiga märkningen från diverse välvilliga etiketter. Naturskyddsföreningen rekommenderar följande miljömärkningar( se nedan): Bra Miljöval, Svanen, EKO-Sustainable textile och EU-blomman.

Det finns också en rad varumärken som i många fall innehåller råvara som är certifierad som ekologisk utan att i övrigt ha någon miljömärkning. Skal, IMO och Control Union är vanliga kontrollorganisationer för ekologisk bomullsproduktion. Naturskyddsföreningen uppmuntrar klädproducenterna att använda de etablerade märkningarna.

På naturskyddsforeningen.se/ekotextil finns mer att läsa, bland annat finns en lista över butiker som säljer miljömärkta textilier.

Nätguider som inspirerar

Den senaste gröna vågen har medfört en rad intressanta guider på webben med ambitionen att förenkla och inspirera ansvarsfulla konsumenter. Förutom naturskyddsförenings fylliga webb finns:

Asfaltblomman.se har funnits med ett tag och beskriver sig som en ”eko- och rättviseguide” som innehåller bland annat mat-, inrednings- och semestertips. På Ekotorget.se kan man hitta försäljningsställen för ekologisk mat i sitt eget län, och Ekologiskasidorna.se är ett sökverktyg för bland annat ekologiska och energisparande produkter. Klimatsmart.se inriktar sig på produkter och företag som arbetar med att minska sina utsläpp av växthusgaser, och föreningen Gröna bilister guidar till de miljöbästa bilarna.

Därutöver finns Fair Trade Centers ”etikbarometer” som är uppdelad i olika branscher och bygger på undersökningar av företagens miljöhänsyn och arbetsförhållanden i utvecklingsländer, samt Rättvisemärkts hemsida där samtliga rättvisemärkt-certifierade varor går att hitta. Sist men inte minst rekommenderas ”Handla miljövänligtguiden A till Ö” på Naturskyddsföreningens hemsida.

www.asfaltblomman.se www.ekotorget.se www.ekologiskasidorna.se www.klimatsmart.se www.gronabilister.se www.fairtradecenter.se/www.rattvisemarkt.se www.snf.se/verksamhet/konsument/

Göteborg visar vägen

Den som vill få tips för klimatsnålt resande bör ta en titt på Göteborgs stad. Kommunen ligger hästlängder före huvudstaden i det fallet. Resandet i tjänsten med privata bilar har minskat mycket kraftigt. I stället får stadens tjänstemän använda sig av kommunens bilpool eller cykelpool. Bilpoolens miljöbilar kan bokas också privat. Den som cyklar större delen av året till och från jobbet får en egen leasing¬cykel inklusive gratis service. Alla anställda som vill får ett kollektivtrafikkort av arbetsgivaren. (Skattas som förmån.)

Programmet har genomförts stegvis av trafik¬kontoret allt sedan 2002. Det kanske största steget var att ta bort p-platsförmånerna. Åtgärden mötte kritik, men motståndet la sig. I dag är lejonparten av alla 45 000 tjänstemän positiva till stadens resepolicy, enligt Anders Roth, miljöchef på Trafikkontoret.

Bilåkandet har fått sig en statustörn i bilindustrins hemstad.

Miljögift i handdukar

Stort genomslag fick Naturskyddsföreningens undersökning tidigare i höst om miljögiftet nonylfenoltoxilat. Av 20 testade handdukar innehöll alla denna kemikalie som förvandlas till nonynfenol vid tvätt av textilen.

Några dagar senare testade också SVTs Rapport ett antal handdukar med samma resultat.

Man uppskattar att 25 ton av textilier som tvättas resulterar i nonylfenol som spolas rakt ut i svenska vatten varje år. Och kontrollen är dålig. Varken Hennes & Mauritz eller Polarn och Pyret tillåter att deras fabriker tvättar i nonylfenol, men kraven tycks inte ha haft någon effekt. Ämnet är förbjudet inom EU. För producenter i Sydostasien finns dock inga restriktioner.

Giftet kan skada djurs förmåga att fortplanta sig. Det är också svårnedbrytbart och kan därför ge långtidseffekter i miljön.

EU-lag mot standby-läge

EU-kommissionen har givit en konsultfirma i uppdrag att föreslå lagstiftning som reglerar elförbrukningen i apparater med standby-läge. Något förbud är inte att vänta, men väl en snäv gräns för hur mycket el som funktionen får förbruka. Det talas om en gräns på 1 Watt. Förslag väntas också som gör en strömbrytare obligatorisk på elapparater.

Den här artikeln kommer ur Sveriges Naturs artikelarkiv för artiklar som publicerats i den tryckta utgåvan av Sveriges Natur mellan 1998 och 2017.

Artikeln publicerades i