Smutsiga handdukar
Artikel 2007-5 Anders Friström

KEMIKALIER * Billiga hemtextilier i svenska butiker har ett smutsigt förflutet i Kina, Indien och Bangladesh. I en ny rapport från Swedwatch granskas textilproduktionen hos några svenska företags leverantörer i dessa länder. Resultatet är förskräckande, med miljögifter i vatten och jord och floder som ändrar färg från dag till dag.

Fem svenska företag har granskats, Ikea, Ellos, Jysk, Hemtex, och Åhléns. Endast Ikea ställer exempelvis krav på vattenrening hos sina leverantörer, men inte på samma nivå som i Sverige. Företagen har listor på kemikalier som inte får användas, men det är främst för att skydda konsumenterna här hemma. Alla utom Åhléns gör kontrollbesök hos leverantörerna, men inget företag kontrollerar underleverantörer.

Smutsiga handdukar

Om Sveriges Natur