Succé mot alla odds

VINKLAT * En novemberdag för snart tre år sedan började jag på miljöav¬giftskansliet, en enhet inom Stockholms Stad som inrättats särskilt för trängselskatterna.

Skribent Oscar Alrik, Miljöjurist, Naturskyddsföreningen

Det var ett vanligt kontor med kaffeautomat och hyllor i björkfaner. Telefonerna surrade hemtrevligt, men det stod snart klart att allt inte stod rätt till. Internkommunikationen hade havererat, anställda hade hoppat av. Få trodde egentligen att trängselskatterna skulle bli av.

Det var en villervalla utan like. Ansvaret för trängselskatterna hade delats upp mellan Vägverket, SL, Skatteverket och Stockholms stad. Kontrakten med leverantörer hade strandat i en segsliten upphandlingsprocess. En klar majoritet av stockholmarna var mot trängselskatterna. Dagens Nyheters ledare skrev att det var dags att erkänna misslyckandet. I en annan artikel befanns bara ett mirakel kunna rädda trängselskatterna.

Ett år senare hade allt vänt.

Något mirakel hade inte inträffat, men projektledarna på de omaka myndigheterna hade tillsammans i tysthet avverkat det ena hindret efter det andra. Rättsprocessen vanns efter att ha drivits till regeringsrätten två gånger, hundratusentals transpondrar skickats ut och tekniken finslipats.

När det stod klart att trängselskatterna fungerade, bredde en häpen tystnad ut sig i stockholmsmedierna.

I ett slag halverades bilisternas tid i bilköer och utsläppen minskade med mer än en tiondel. Förbättringarna

i trafiken var så stora att alla kunde se skillnaden med egna ögon. Snart skrev proffstyckarna trevande artiklar om att det kanske var dags att ändra uppfattning

Omvärderingen kulminerade när Aftonbladet efter några veckor förklarade att stockholmarna älskar trängselskatter på löpsedeln.

Sedan dess har omvärldens blickar sökt sig till Stockholm. Ett tag hann vi knappt med att alla inbjudningar. Jag blev handelsresande i trängselskatter till städer som London, Rom, Dublin, Sao Paulo och Jakarta. Den hatade skatten applåderades av politiker och finansmän i världens storstäder. I Stockholm har en omfattade trängselskatteturism etablerats, bestående av delegationer från när och fjärran.

Tanken infinner sig är att det kanske inte är så svårt det där med miljön. Tänk om det som står mellan oss och en framtid som håller inte är riktiga problem. Utan mest en faslig massa gnällspikar som inte gillar förändringar.

Skribent Oscar Alrik, Miljöjurist, Naturskyddsföreningen