Körsång för skogen

UPPDRAGET * Naturskyddsföreningen i Jokkmokk förbereder en körföreställning om gammelskogen som ska på turné i Norrland. Biljettintäkterna går till inköp av hotade gammelskogar. Kompositören Nina Sarri Vahlberg är projektledare.

Artikel 2008-1

Hur kom ni på den här idén?

- Jag har sedan länge velat för skriva för kör. I skogen blir jag ofta inspirerad till ny musik och på en kurs om gammelskogen träffade jag Linda Nordström från fältbio¬logerna. Där och då föddes idén att göra ett körverk för skogen.

Vad ska ni göra?

- I föreställningen varvas körsång, musik och berätt¬elser på temat träd och människor. Talvatiskören från Jokkmokk står för sången. Jag skriver musiken och en del texter. Musiken har rötterna i svensk folk¬musik och jojk, melodiöst och rytmiskt med tangenter av moderna toner.

- Intäkterna från konserterna går till skogen, arrangörerna och besökarna bidrar till att rädda gammelskog genom organisationen ?ett klick för skogen?. Kring konserterna ordnas också temadagar i samarbete med skolor eller studieförbund, en utedag i någon fin gammelskog i trakten. Deltagarna bidrar med målningar som bildar en konstutställning som visas vid konserten.

Premiären blir i Vuollerims kyrka den 28 maj, sedan väntar en turné till ett tjugotal orter.

Vad vill ni uppnå?

- Vi vill engagera människor för den hotade gammelskogen och även inspirera andra att göra liknande projekt, att använd konst och musik för att rädda naturen. Jag tror och hoppas att publik¬intresset blir stort. Körsång är populärt här i norr. Folk är glada när det händer något i bygden, och kommer ofta mangrant. En CD spelas också in under våren, som kan fortsätta att kan dra in pengar till skogen när turnén är slut.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson