Ny bok om klimathotet
Artikel 2008-1 Anders Friström

KLIMAT * För fem år sedan utkom boken En varmare värld som snabbt blev standardverket på svenska om klimatförändringarna och deras effekter. Nu har en ny och kraftigt uppdaterad utgåva kommit, En ännu varmare värld, som sammanfattar även de senaste forskningsrönen om klimatet.

Författaren Claes Bernes skriver bland annat om de senaste årens iakttagelser av accelererande havsnivåhöjning, ökande isavsmältning på Grönland och om klimateffekter i Östersjön. Boken tar också upp Gudrun, Katrina och den dödsbringande värmeböljan i Central¬europa. Här finns de nya resultaten från FNs klimatpanel och från den svenska klimat- och sårbarhetsutredningen.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson