Sverige leder klimatligan
Artikel 2008-1 Anders Friström

KLIMAT * Sverige kommer återigen på förstaplats i det klimatindex som årligen sätts samman av den tyska organisationen GermanWatch tillsammans med Climate Action Network Europe. Men ändå når vi bara upp till två tredjedelar av maxpoängen. Indexet är viktat med 50 procent för utsläppstrender, 30 procent för utsläppsnivå och 20 procent för landets klimatpolitik. Tio-i-topp-listan består främst av europeiska länder, Tyskland (2), Island (3), Ungern (6), Storbritannien (7) och Schweiz (9). Men Mexico (4), Indien (5), Brasilien (8) och Argentina (10) är exempel på nyindustrialiserade länder som gör bra ifrån sig på klimatområdet. 56 länder ingick i studien, som omfattar 90 procent av världens koldioxidutsläpp.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson