Brunkullans väktare
Artikel 2008-2 Klas Hjelm

FÖRENINGEN * Carl-Olof Wetterhall, hedersmedlem i Naturskyddsföreningen, avled den 5 februari, drygt 92 år gammal. Han var under hela sitt vuxna liv aktiv i Naturskyddsföreningen. Under 1970-talet byggde han upp föreningen i Jämtland-Härjedalen, var med och startade kretsar i alla kommuner och blev själv ordförande i länsförbundet 1974, en post som han sedan innehade i närmare trettio år. Under många år var han också ledamot av riksstyrelsen.

Projekt brunkulla blev lite av Carl-Olofs livsverk. Tack hans vare insatser startade ett omfattande arbete med inventeringar, ängshävd och forskning kring orkidén brunkulla. Föreningen är skyldig Carl-Olof ett mycket stort tack för allt hans outtröttliga arbete för naturvården och Naturskyddsföreningen.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson