Giftstopp i skogen
Artikel 2008-2 Anders Friström

KEMIKALIER * Kemiska bekämpningsmedel i skogsbruket har varit ett hett trätoämne i FSC-förhandlingarna mellan Naturskyddsföreningen och skogsbolagen. Nu har en kompromiss nåtts som innebär ett förbud med möjlighet till undantag för en av fyra kemikalier under 2008 och de två följande åren. Efter 2010 ska det vara totalt stopp. Närmare hälften av Sveriges skogsareal är i dag FSC-certifierad, så beslutet får stor betydelse.

Nu kan arbetet återigen ta fart med att göra klart den nya, flera år försenade, FSC-standarden.

- Vi hoppas att arbetet kan avslutas snart. Om skogsbolagen fortsätter motsätta sig skärpta miljökrav kan det leda till att både miljörörelsen och marknaden tappar intresse för FSC, säger Jonas Rudberg, skogshandläggare på Naturskyddsföreningens kansli.

Om Sveriges Natur

Ansvarig utgivare: Ylva Johnson